08 March 2010

4 LILIN

ada 4 lilin yang menyala.....

Sedikit demi sedikit habis meleleh..

suasana begitu sunyi, sehingga terdengar perbualan mereka..

Yang pertama berkata:" aku adalah Damai, namun manusia tidak mampu menjagaku
lebih baik aku mematikan diriku sahaja"

Kemudian, sedikit demi sedikit lilin pun padam..

Yang kedua berkata: "Aku adalah Iman, sayang aku tak berguna lagi"
"Manusia tak mahu mengenaliku, maka tiada guna aku tetap menyala"
selesai sahaja bicara, tiupan angin pun mematikannya...

Dengan sedih, giliran lilin ketiga pun berkata:" aku adalah Cinta"
"tak mampu lagi aku untuk tetap menyala"
"manusia tidak lagi memandang dan menggangap ku berguna"
" mereka saling membenci, malah membenci, mereka yang mencintainya,
membenci keluarganya"

Tanpa menunggu waktu yang lama, maka matilah lilin yang ketiga.

Tanpa diduga..........

seorang kanak-kanak saat itu masuk ke dalam bilik, dan melihat ketiga
lilin telah terpadam.

kerana takut kepada kegelapan, si anak pun berkata:
" eh.. apa yang telah terjadi??? kalian tetap perlu menyala..
aku takut akan kegelapan!"

lalu si anak menangis tersedu-sedu..

Dengan terharu, lilin keempat pun berkata:

"jangan takut, janganlah menangis...selagi aku masih hidup dan
menyala, kita tetap dapat menyalakan ketiga lilin yang lain."

"Akulah harapan"

Dengan mata yang bersinar, si anak pun mengambil lilin harapan dan
menyalakan ketiga-tiga lilin tersebut...

Apa yang tidak pernah mati, hanyalah HARAPAN yang sentiasa ada dalam hati kita..



0 comments:

Post a Comment

sweetsour